DSC01145

Bovenstaande foto heb ik gemaakt op misschien wel de meest stressvolle dag van 2016 tot nu toe.  Gek genoeg heb ik op die dag niet lang na hoeven denken over hoe ik mijn goede voornemens in beeld wilde brengen.

Verlichte takken die rustig in de Zeeuwse zeewind mee zwieren. Een stevig gewortelde boom in het midden van de winkelstraat. Twee beelden die mij aan het denken hebben gezet.

Als tweedejaars studente lijken mijn dagen namelijk wel voorbij te vliegen. Het combineren van 2 studies is op dit moment mijn belangrijkste dagbesteding. And it’s so worth it! Ik geniet van het studeren, van de nieuwe uitdagingen, van het toepassen van kennis en het zorgen voor én met elkaar. Samen en individueel werken wij immers toe naar dat ultieme droomberoep: Verpleegkundige én Verloskundige. Kortom is er voor mij vaak geen ruimte te vinden om rustig uit te waaien. Liever word ik vooruit geblazen, klaar om weer op volle kracht vooruit te gaan.

Afgelopen jaar heb ik de volgende woorden uit de praktijk meegekregen: ‘Hier sta ik, hier ben ik, dit wil ik.’ Simpele, maar oh zo waardevolle woorden. Want laten zien wat ik kán en daarbij in het middelpunt van de aandacht staan? Daar ben ik nog geen ster in. Ik vergelijk het met dat lichtspektakel, verankerd in de Vlissingse winkelstraat: in een veilige, maar donkere omgeving durf ik het licht wel aan te doen. Voel ik mij niet veilig, dan sta ik liever compleet in het donker. Niemand die dan mijn lichtpuntjes aan mijn takken opmerkt, zo midden op de dag.

In die zin hoop ik dit jaar rustiger mee te kunnen zwieren in de wind van alledag. Door op zoek te gaan naar meer ontspanning. Door te leren hoe ik beter op mijzelf kan leren vertrouwen. En belangrijker nog, door zélf die lichtsnoeren uit te hangen. Die 20 jaar oude boom staat er namelijk al een tijdje. Klaar om zich vastberaden én in volle glorie in de drukke winkelstraat te laten zien.

Hier aan de kust, de Zeeuwse kust, hoop ik dat 2016 jullie nét zoveel lichtpuntjes brengt, als er in de boom te tellen zijn. Ook al zijn ze heel groot, of misschien juist klein: laat ze vooral maar heel welkom zijn.

Hebben jullie nog goede voornemens?

X Sofia

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie