foto (2)

Vorige week beschreef ik onder andere dat ik stevig vooruit geblazen word, in plaats van rustig uit te waaien. Een beeld wat eigenlijk ook van toepassing is geweest op afgelopen week. Met nog een aantal Antwerpse en Zeeuwse tentamens te gaan, een aankomende stage & mijn verhuizing volgende week, zit stil zitten er nog even niet in. Afgelopen woensdag heeft mij dat in elk geval niets uitgemaakt.

Bovenstaande foto is namelijk gemaakt op die koude winterse dag. Het was de dag waarop mijn beste vriendin voor het eerst voet zette op Zeeuwse bodem. Ik realiseerde mij ineens dat wij 4/5 deel van elkaars leven samen hebben doorgebracht. Al die tijd heeft zij mij nooit in de kou laten staan. Een mooi moment dacht ik zo om daar middels deze blogpost nog wat woorden aan te wijden.

Als ik me namelijk bij iemand veilig voel, is het wel bij Zsuzsi. Bij haar hoef ik nooit mijn gedachten te ordenen of mijn woorden af te wegen. Zonder een woord te hoeven zeggen, heeft zij mij allang begrepen. In dat opzicht begrijpt zij mij zelfs beter dan dat ik mijzelf soms begrijp.

Ook is zij er altijd om mij omhoog te trekken, wachtend op het moment dat ik weer ga staan. Lukt mij dat in eerste instantie niet, dan gaat ze wel naast me zitten en luistert ze een tijdje. Samen een kop thee drinken is vaak dan al de beste therapie die ik mezelf kan wensen.

Al die jaren hebben wij al heel wat geheimen, momenten en levenservaringen gedeeld. En ook nu doen wij dat nog steeds. Hierbij hebben wij geen dagelijkse conversatie nodig. Het vertrouwen dat wij er onvoorwaardelijk voor elkaar zijn, zowel in goede als slechte tijden, kennen wij immers al ons hele leven.

Het mooiste van onze vriendschap vind ik misschien dan ook wel het feit dat het er bij ons niet om draait onafscheidelijk van elkaar te zijn. Op afstand zijn en weten dat er nooit iets zal veranderen, is immers veel mooier. Het begrip afstand betekent dan niets meer: de ander betekent daarentegen de wereld.

En ja, ook al is de wereld nóg zo groot en rond: mijn liefde voor jou Soez, zou met gemak nog een keer die gehele aardbol kunnen omcirkelen.

X Sofia

 

 

Geef een reactie

