foto (5)

Deze week staat in het teken van het thema jeugdsentiment. Het duurde even voordat ik een idee had voor deze blogpost, maar geleidelijk aan wist ik het zeker.

Inmiddels ben ik mijn stage begonnen op de verpleegafdeling chirurgie/KNO/urologie in ziekenhuis ‘de Honte’ in Terneuzen. De laatste keer dat ik daar binnen ben gekomen, is inmiddels alweer zo’n zeven jaar geleden geweest. Toen liep ik precies de afdeling in onder mijn huidige stage afdeling. Die dag ben ik door de lange gangen – die allemaal wel hetzelfde leken te zijn – op zoek gegaan naar mijn lieve Zeeuwse oma.

Het was hartje zomer. De zon scheen fel die dag en de wind blies veel warme lucht naar binnen. Ik weet nog dat papa die dag mijn brief aan oma heeft voorgelezen. Die brief had ik de week daarvoor speciaal voor haar geschreven, om uit te drukken hoeveel ik van haar hield. Zelf heb ik papa de woorden niet uit horen spreken in het bijzijn van oma. Maar dat gaf niets, want ik wist wel zeker dat zij van mij hield. Meer dan 1000 woorden kunnen wat mij betreft dan ook niet tegen bovenstaande foto op.

Deze week was ik vaak met mijn gedachten bij oma. Zo lijk ik haar nu vaker dan ooit te horen in het Zeeuws-Vlaams dat de mensen om mij heen spreken. Ik denk aan haar als ik nu op de weg terug naar huis langs haar flat fiets. En ik kan niet anders dan alleen maar lachen als ik de zeedijk zie. Jaren geleden stond ik daar namelijk met oma en mijn zussen tot aan mijn navel in de sneeuw.

In dat opzicht is het jammer dat ik haar nu niet alles kan vertellen over mijn ervaringen in haar thuishaven Terneuzen. En ik ben stiekem toch ook wel heel benieuwd wat ze gezegd zou hebben als ze al geweten had dat ik jaren later in het Zeeuwse zou komen studeren. Aan de andere kant is het nu heel fijn dat zij op die kleine momenten tussendoor in mijn gedachten is. En het is mooi om kleine stukjes van haar leven nu ook zelf voor te kunnen stellen. Al wetende dat zij van bovenaf altijd nog wel een oogje in het zeil zal houden 😉

X Sofia

 

 

 

 

Geef een reactie

