DSC01199

Afgelopen week heb ik nagedacht over het thema vrienden. Deze week schrijf ik daarover graag mijn hersenspinsels op dit kleine stukje internet neer.

‘Vrienden zijn op één hand te tellen’. Een wel bekend gezegde dat gelijk door mijn hoofd schoot. In deze woorden vind ik zeker wel een kern van waarheid. Zo heb ik het geluk dat ik diverse lieve mensen in mijn omgeving mijn vriend(in) mag noemen. Elk van hen geeft immers betekenis, hoe groot/klein/belangrijk ook, aan mijn leven. Iets waar ik elke dag dankbaar voor mag zijn.

Toch keek ik ook snel verder dan die ene hand waarop wij allemaal hebben leren tellen. Want die mensen, die in positieve of juist negatieve zin van betekenis zijn geweest in jouw leven, zijn dat dan ook geen vriend(inn)en? Ik denk eigenlijk van wel.

Elk uniek mens wat je op je eigen weg in het leven tegenkomt, heeft namelijk wel een bepaalde indruk achtergelaten. Dat kan een bepaald gevoel zijn, een levensles of juist de realisatie dat die persoon niet zo goed bij je past. Hoe negatief die ervaring soms ook mag zijn, feit is wel dat het je tegelijkertijd ook iets over jezelf kan leren. En dat is niets anders dan alleen maar mooi.

Zolang mensen jou iets kunnen leren over jezelf, in welke zin dan ook, kun je stellen dat wij deze vrienden niet per ongeluk hebben ontmoet. Ze zijn er dan om onze weg te kruisen voor een bepaalde reden.

Afgelopen weekend had ik het geluk dat mijn twee zussen naar mij toe kwamen in Terneuzen. Ik maakte bovenstaande foto van ze, al wandelend arm in arm. Een beeld wat denk ik het beste past bij datgene waaraan ik heb gedacht afgelopen week.

Zolang als je mensen mag kruisen op jouw eigen weg, omarm ze dan. Loop ze niet voorbij, maar ga samen op weg. En vergeet vooral niet te leren van elkaar. Op die manier kom je namelijk steeds een stapje verder in this thing called life. En het leidt ertoe dat jouw handen uiteindelijk veel rijker zullen zijn aan vrienden dan je in eerste instantie had gedacht.

Wat betekent een vriend(in) voor jou?

X Sofia

 

Geef een reactie

