Klaproos

Deze week staat in het thema van geheimen. Gisteren heb ik een kaartje met bovenstaande afbeelding van mijn lieve vriendin Yvette gekregen. Ik vond het zo’n mooie afbeelding dat ik heb besloten deze in plaats van mijn wekelijkse foto te plaatsen. Ook kwam ik er bij toeval achter dat deze illustratie luistert naar de naam ‘Sophie en de klaproos’. De afbeelding is van Miriam Bouwens en je kunt nog veel meer van haar mooie illustraties hier vinden.

Op deze afbeelding blijkt voor mij heel duidelijk hoeveel een bloem, hoe groot of klein ook, teweeg kan brengen. Want hoewel deze rode bloem met zijn blaadjes niet letterlijk kan applaudisseren, brengt het met zijn opvallende uiterlijk indirect al heel wat geklap teweeg.

Hetzelfde geldt denk ik voor ons mensen als het draait om geheimen delen met elkaar. Want hoe je het ook wendt of keert, ik betrap mezelf er vaak op dat ik in eerste instantie niet zo sta te springen om een geheim te delen. Ik denk immers al heel snel aan mogelijke consequenties of ik zie diverse reacties van de ander al voor me. Zonder dat ik het door heb, brengt mijn geheim zo al heel wat slagen om de arm met zich mee.

Ook valt het me op dat wij steeds meer geneigd zijn om ons naar de buitenwereld toe eerder als een bloem in bloei presenteren dan als een bloem die al tekenen van verwelking laat zien. Een groot deel van ons dagelijks leven speelt zich in het verborgene af, verhuld door alle positieve, leuke en leerzame momenten die wij op het wereldwijde web delen. En dat terwijl de moeilijke, spannende en verdrietige momenten op de achtergrond er ook nog zijn.

Eerder horen wij het luide geschal van onze boodschap de ronde doen en vergeten wij eigenlijk die ene persoon die je maar al te graag ziet staan en in alle rust naar jou wilt luisteren. Ik denk dat wij ons er wat dat betreft vaak niet van bewust zijn hoeveel invloed wij als kleine dichtgeklapte roos op onze omgeving kunnen uitoefenen. Simpelweg door onze eigen kwetsbaarheid te delen, kun je ook de ander indirect de ruimte gunnen. Ruimte die de ander toestemming geeft om ook zijn/haar eigen verhaal te erkennen. En om zo niet alleen zichzelf, maar uiteindelijk ook jou tot meer bloei te brengen.

X Sofia

 

Geef een reactie

